Woningeigenaren reageren enthousiast als zij een warmtebeeld van hun woning krijgen. De beelden laten zien waar de isolatie tekortschiet en inspireren eigenaren om hun huis beter te isoleren. Dit blijkt uit een enquête onder inwoners van Krimpen aan de IJssel, dat Ekiep uitvoerde in opdracht van Sobolt.
1.100 inwoners van Krimpen aan de IJssel kregen vorig jaar een warmtebeeld van de voorkant van hun woning, met tekst en uitleg over de mogelijkheden om het huis beter te isoleren. Het maken van de warmtebeelden en het opstellen van adviesrapporten werd uitgevoerd door Sobolt.
Je ziet waar warmte weg lekt
Ekiep voerde een kwalitatief onderzoek uit en benaderde 100 woningeigenaren, waarvan er twintig reageerden. De Krimpenaren vonden de warmtebeelden ‘interessant’: “Een warmtebeeld maakt je bewust waar warmte uit je woning weglekt” en: “Je ziet precies de plekken waar je wat aan kan doen”. Het isolatierapport stimuleert ze om de isolatie te controleren en om de woning extra te isoleren, zo lieten hun antwoorden zien.
Bewoners hebben behoefte aan meer ondersteuning
Verbeterpunten komen ook uit het onderzoek naar voren. Als eerste hebben bewoners behoefte aan meer ondersteuning. Ze willen graag dat een onafhankelijk expert langskomt of samen met buren aan de slag om bijvoorbeeld hun dak te isoleren. Sobolt en de gemeente Krimpen aan de IJssel kijken hoe ze deze vervolgstap beter kunnen invullen.
Meer informatie over potentiële besparingen en investeringen
Ook kan Sobolt in een aantal situaties de kwaliteit van de foto’s en het isolatieadvies verbeteren. Woningeigenaren willen uitgebreider advies. Sobolt neemt deze opmerkingen ter harte: er komt een extra kwaliteitscontrole op de warmtebeelden en in de rapportages gaat Sobolt met ondersteuning van Milieu Centraal extra informatie geven over besparingen en investeringen.
Over Ekiep: de klantexperts van Ekiep ondersteunen organisaties als Sobolt bij het ontwikkelen van producten en diensten die het verduurzamen van de woning- en gebouwenvoorraad versnellen.